גרימת מוות ברשלנות היא אחת מעבירות פשע בישראל, שבה אדם גורם למותו של אחר כתוצאה ממעשה או מחדל רשלני. העונש על עבירת זו הוא עד 3 שנות מאסר.
גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים
לא בכדי נחשבת גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים לעבירה החמורה והמצערת מכל ולייצוג המשפטי במסגרתה להכרחי ביותר, לאור הענישה הכבדה שבצידה.
תאונות הדרכים בישראל הן מכת מדינה קשה וכואבת. על פי נתוני עמותת אור ירוק, עומד ממוצע ההרוגים בתאונות הדרכים על כ-330 בני אדם מידי שנה.
נתון שמבטא כמות נספים גדולה יותר מזו של כלל ההרוגים במלחמות ישראל מאז הקמתה.
מהו העונש על גרימת מוות ברשלנות?
כשמדובר על עונש גרימת מוות ברשלנות במקרי תאונות דרכים, נהגים שנמצאו אשמים במשפט תעבורה בגין גרימת מוות ברשלנות צפויים:
- לעונש מאסר בפועל של עד שלוש שנים ולמרכיבי ענישה רבים נוספים, ביניהם פסילת רישיון ממושכת במיוחד
- קנס כספי של מאות אלפי שקלים
- עונשי מאסר ופסילה על תנאי וכן החובה לבדיקות רפואיות במרב"ד
- ביצוע תיאוריה וטסט מחדש כדי להשיב את רישיונם עשרות שנים לאחר מכן.
בעבירה של גרימת מוות ברשלנות ישנו גם רף ענישה מינימלי, הקובע לא פחות משישה חודשי מאסר בפועל, אותם בנסיבות מסוימות יהיה אפשר להמיר בביצוע עבודות שירות.
בנוסף, ככל שהתרחשה תאונת דרכים קטלנית שקטפה את חייו של יותר מאדם אחד, כתב האישום הצפוי יהיה חמור ביותר ובו העבירה "תהפוך עורה" מגרימת מוות ברשלנות לעבירת הריגה, שעונשה עומד על 20 שנות מאסר בפועל.
יש לציין גם כי כבר מרגע התאונה תחול על הנהג גם פסילה מנהלית למשך 90 ימים, לאחריה ייתכן שהתביעה תעתור לפסילה עד תום ההליכים.
תקופת הפסילה ניתנת לריצוי בחלק מהמקרים בחופף, כך שהיא תקוזז בפועל ממשך הפסילה שיקבע גזר הדין, אם כי ישנם מקרים בהם פוסק בית המשפט פסילה מצטברת, בה זמן השלילה יחול ללא כל קשר.
ההבדל בין עבירת המתה בקלות דעת לגרימת מוות ברשלנות
בעבר, סווגו עבירות ההמתה לעבירות רצח, רשלנות והריגה.
החל משנת 2019 ובעקבות רפורמה חדשנית, הורחב הסיווג לחמש עבירות נפרדות, לכל אחת ענישה ספציפית על פי חומרתה:
- גרימת מוות
- המתה בקלות דעת
- המתה בנסיבות של אחריות מופחתת
- רצח
- רצח בנסיבות מחמירות
והמתה בקלות דעת היא למעשה עבירה שבה נטל הנהג סיכון סביר וביודעין – כלומר שהיה מודע או צריך היה להיות מודע לכך שמעשיו יגרמו לתאונה קטלנית.
עבירה זו נושאת בענישה של עד 12 שנות מאסר, כאשר כדי לקבוע את העונש המדויק יבדוק בית המשפט הן את היסוד העובדתי והן את היסוד הנפשי.
מרכיבי היסוד הנפשי הנבדקים הינם מודעות הנהג, קלות דעתו, כוונתו וגם מידת רשלנותו.
היסוד העובדתי מתייחס לנסיבות קיפוח חייו של ההרוג בתאונה וכיצד נסיבות אלה נקשרות להתנהגות הנהג.
לעתים, ההבדל בין עבירות המתה בקלות דעת לבין גרימת מוות ברשלנות בתאונה הינו דק ביותר, כך שמלאכתו של סנגור התעבורה דורשת בקיאות יוצאת דופן בנוגע לעמדת שופטי התעבורה ופסיקותיהם הקודמות.
איך מייחסים תאונה לגרימת מוות ברשלנות?
מותו של אדם בתאונת דרכים הוא אירוע מטלטל, סיוט איום ונורא לכלל המעורבים, העדים ובני המשפחות.
מערכות האכיפה והמשפט אינן מקלות ראש במקרים אלה ובודקות בקפידה את נסיבות המקרה המלאות, אותן מצליבים עם הכוונות המקדימות של הנאשם.
חשוב לציין כי על אף שעבירת גרימת מוות ברשלנות עשוי למעשה לא מהווה עבירת הריגה ואף לא רצח, היא נחשבת לעבירה החמורה ביותר שמופיעה בפקודת התעבורה, שכן היא מפרה את ערך קדושת החיים הנחשב לעליון בישראל.
על כן מבקשת המדינה להרתיע, להעביר מסר ולעתים גם להתמודד עם המקרה בדרך פומבית דרך ענישה קשה ביותר.
ולא אחת קורה שתאונות מהסוג הזה הופכות למנת חלקם של הנהגים הנורמטיביים ביותר בדרכים – אנשים שבהיסח הדעת, ולו במסגרת הטעות הקטנה ביותר גרמו לתאונה שנטלה חיי אדם.
נהגים אלה סובלים מועקה נפשית קשה מנשוא וחשים שקרס כל עולמם, במיוחד כאשר מתחוור להם כי החוק מתעדף את טובת הציבור ולכן מטיל עליהם אישום בביצוע תאונת דרכים קטלנית, במסגרתה נסיבותיהם האישיות יקבלו משקל מצומצם מאוד בגזירת העונש.
מעבר לאלו, חשוב להדגיש כי שיקולי קביעת העונש יכילו בתוכם גם את סוג הנהג.
האם זהו נהג צעיר או חדש שעונשו יהיה מחמיר כפליים או נהג מקצועי שחייב בזהירות מוגברת.
עונש על גרימת מוות ברשלנות
על פי סעיף 304 לחוק העונשין, ישראל, עבירת גרימת מוות ברשלנות היא עבירה פלילית אשר העונש המקסימלי עליה הוא שלוש שנות מאסר בפועל.
עם זאת, בית המשפט רשאי לפסוק עונש קל יותר, בהתאם לדרגת הרשלנות של הנאשם ועל סמך נסיבות המקרה.
דרגות הרשלנות
על פי סעיף 304 לחוק העונשין, ישראל, ניתן לחלק את דרגות הרשלנות לשלוש:
- רשלנות פשוטה: התנהגות שאינה עומדת בסטנדרט הסביר של זהירות.
- רשלנות קלה: התנהגות שאינה עומדת בסטנדרט הסביר של זהירות, אך היא אינה חמורה במיוחד.
- רשלנות חמורה: התנהגות שאינה עומדת בסטנדרט הסביר של זהירות, והיא חמורה במיוחד.
עבירת גרימת מוות ברשלנות – קביעת העונש
במקרים של רשלנות פשוטה, בית המשפט עשוי לפסוק עונש של מאסר על תנאי, קנס או שלילת רישיון. במקרים של רשלנות קלה או חמורה, בית המשפט עשוי לפסוק עונש של מאסר בפועל.
דוגמאות למקרים של המתה בנסיבות של אחריות מופחתת
להלן כמה דוגמאות למקרים של גרימת מוות ברשלנות:
- נהג אשר נוהג במהירות מופרזת וגורם לתאונה קטלנית.
- רופא אשר עושה טעות בניתוח וגורם למוות של המטופל.
- קבלן בניין אשר מפר את התקנות הבטיחות וגורם למותם של עובדים.
כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות עשויה להוביל לעונש מאסר בפועל. במקרים אלו, מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי כדי להבין את הזכויות והאפשרויות העומדות לרשותך.
על הליך התביעה
בבואו לדון בעבירות גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים, יקבע בית המשפט את דרגת החומרה של העבירה, אותה מסווגים לאחת משלוש דרגות:
- דרגת רשלנות נמוכה:
דרגה זו תיקבע במקרים של אובדן שליטה רגעי, ניסיון תמרון לא מוצלח על הכביש, חוסר תשומת לב של שניה אחת או אפילו תקלה פתאומית ברכב.
סיווג זה מתאים למקרים שבהם משך הרשלנות עצמה היה קצר.
בתי המשפט חלוקים ביניהם בנוגע לענישה המתאימה למקרים אלה, אך ישנה הסכמה כללית לגבי ריצוי עונש המאסר כעבודות שירות.
- דרגת רשלנות בינונית:
מקרים אלה כוללים אירועים בהם הרשלנות נמשכה זמן ממושך יותר, שלא רק בעקבות טעות או היסח דעת של רגע אחד.
מתחם הענישה השמור למקרים אלה הינו 10-24 חודשי מאסר בפועל, לצד פסילת רישיון למשך 6 שנים לפחות.
- דרגת רשלנות גבוהה:
בעבירת גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים כאשר הרשלנות עצמה נקשרת לעבירת תעבורה נוספת כמו נהיגה בשכרות, מעבר באור אדום וכדומה.
מתחם הענישה מגיע עד למקסימום בחוק, עם פסילת רישיון למשך 6-12 שנים.
בשל מורכבות המקרה, רף הענישה הגבוה והצורך בליווי אישי מקצועי ותומך לנהגים שנאשמו בגרימת מוות ברשלנות, חשוב ליצור קשר עם עורך דין תעבורה כבר מהרגע הראשון.
ההליך המשפטי מחייב בקיאות ומיומנות עליונים בתחום התעבורה, שישפכו אור על נסיבות התאונה המדויקות ויסייעו בהוכחתן, לכן ייצוג של עורך דין זה חובה.
אל תהססו לפנות לעורך דין ושופט התעבורה בדימוס אלי אנושי, שנמנה עם צמרת המשפטנים בתחום התעבורה המתמחים בעבירות גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים. חייגו אלינו ונעמוד לרשותכם מיידית.
אין בתוכן דלעיל משום חוות דעת או ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לפגישת ייעוץ.
השמעת המאמר לכבדי ראייה: