עבירות תעבורה, מאמר זה ידון בנושא עבירות תעבורה חמורות ומדוע רצוי להגיע לבית המשפט בעקבות זימון לדין בדין עבירות תעבורה אלו יחד עם עורך דין ולא לנסות את מזלנו לבד.
ובכן, מהן עבירות תעבורה החמורות ביותר על פי המחוקק ?
לכאורה, שאלה זו נענתה על ידי המחוקק לפני בערך כעשור והעבירות הן:
- נהיגה בשכרות
- גרימת מוות ברשלנות
- הפקרה (פגע וברח)
- כניסה למפגש מסילת ברזל כשהמחסום ירד
- נהיגה בזמן פסילה
- הריגה בתאונת דרכים
- נהיגה ללא רישיון
- אי ציות לרמזור אדום
- עקיפות מסוכנות
- נסיעה במהירות 40 קמ"ש מעל המותר
- סיכון הולכי רגל במעבר חצייה
המחוקק הביע דעתו בכך שקבע שנהגים שביצעו עבירות חוזרות בפרק זמן קצוב מרשימה זו יפסלו פסילה ממושכת של כמה שנים.
מהם עבירות התנועה החמורות על פי משטרת ישראל ?
משטרת ישראל הגדירה קבוצה של עבירות תעבורה כעבירות תלתן (תיקים אדומים), ומתייחסת אליהן כעבירות מסכנות חיים, תוך כדי השבתת רכבים, פסילה מנהלית של רישיונות ואף בקשות פסילה ומעצר עד תום ההלכים במצבי קיצון, תוך קביעה וקיום הדיונים באופן מהיר יחסית – גם בתקופת קורונה וגם בפגרת בתי המשפט.
העבירות הן תיקי מהירויות גבוהות (בד"כ מעל 60 קמ"ש מעל המותר), תיקי נהיגה בשכרות בכמות של מעבר ל-600 מק"ג, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ממושכת ללא רישיון נהיגה תקף, עקיפה מסוכנת, חריגה קיצונית במשקל הרכב מעל המותר ועוד.
בפועל מהם העבירות תעבורה שגורמות להכי הרבה תאונות דרכים ?
במחקר שנערך לפני כמה שנים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי שלוש העבירות החמורות ביותר שמסכנות חיי אדם בכביש וגורמות למרבית תאונות הדרכים הם:
אי ציות לרמזור אדום, אי ציות לתמרור וסטייה מנתיב.
נשמע מוזר, נכון שמשטרת ישראל לא בדיוק יוצאת מגדרה לאכוף עבירות אלה – ולרוב נדמה שמחפשים את השקל מתחת לפנס, היכן שהאכיפה קלה – אבל זה עניין למאמר אחר.
בכל מקרה, נדון כרגע בחלק מעבירות תנועה החמורות כהגדרתן בחוק ועל ידי משטרת ישראל.
גרם מוות ברשלנות ועבירות המתה:
גרם מוות ברשלנות הנה עבירת תעבורה חמורה ביותר, ששמה מדבר בעד עצמה, ודינה עד 3 שנות מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח.
חשוב לזכור שכאשר הנסיבות חמורות יותר למשל מעורבות אלכוהול או סמים, הרי עסקינן בעבירות המתה בקלות דעת ובצידה מאסר עד 12 שנות מאסר.
עבירת הפקרה אחרי פגיעה (פגע וברח):
עבירה חמורה ביותר, ולמעשה העונש שניתן להשית על נהג שפגע, הרג והפקיר עולה על העונש של עבירת גרם מוות ברשלנות וזאת אף אם לא גרם בהתנהגותו לתאונה.
ישנן כמובן נסיבות והגדרות שונות – אך בגדול עבירה זו הינה עבירת תנועה חמורה ששופטים נוטים לשלוח לכלא בגינה בפחות ייסורי מצפון מעבירות תנועה אחרות, וכותב שורות אלו היה שופט בבית משפט לתעבורה ומבין עניין.
נהיגה בשכרות:
מה לא נאמר על עבירת נהיגה בשכרות, עבירה שבגינה יכול נהג למצוא עצמו נדון בין היתר לפסילה מינימלית בת 24 חודשים ובכך למעשה לאבד את רישיונו גם במשרד הרישוי.
הגדרת נהג שיכור כ"מכונת מוות בדרכים" הנה הגדרה נפוצה בגזרי דין של בית המשפט לתעבורה ועבירה זו היא דוגמה לעבירה חמורה, שלכאורה יכול בפועל לא לגרום כל נזק ומבצע העבירה כלל לא יהיה מודע שהוא עובר את העבירה – עובדה המדגישה את מורכבות העבירה והצורך בעו"ד מומחה לטיפול בה.
נהיגה בפסילה / נהיגה בזמן פסילה:
עבירת תעבורה חמורה נוספת שלא רק שלא גורמת נזק ממשי בפועל אלא אף לעיתים לא מסכנת איש ועדין נחשבת כ"סדין אדום" לרשויות האכיפה היא נהיגה בזמן פסילת רישיון.
עבירה זו נחשבת לזלזול בהחלטות רשויות המדינה ולכן הענישה בה הנה חמורה בפסילה ממושכת ואף מאסר בפועל.
למען יראו וייראו. וללא רחמים מיותרים.
נהיגה ללא רישיון:
עבירת תעבורה חמורה, ישנם שופטים שמקבילים אותה לטיסה במטוס שהטייס לא עבר קורס טייס, האם תעלו למטוס?
למען האמת נתקלתי בנהגים ללא רישיון שנהגו טוב יותר שנהגים עם ותק רישיון נהיגה רב.
אבל אין זה תירוץ משפטי. נהגים שנתפסו במחסום משטרתי שגרתי או על עבירה פעוטה אחרת.
גילו כי יש שופטים, למשל בירושלים ששולחים לכלא בפועל על עבירה זו.
המחוקק מנגד הסתפק בפסילה בת מספר חודשים כפסילת מינימום בגין עבירת תעבורה זו – אך ידו של בית המשפט נטויה להחמיר.
נהיגה במהירות גבוהה / מופרזת:
הכוונה לא רק למהירות שבה מקבלים דו"ח ולעיתים אפילו לא הזמנה לדין אלא ובדגש מיוחד על מהירות קצה שמתחילות מ- 140 קמ"ש בכביש בין עירוני ומעל 90 קמ"ש בתוך העיר וכמובן משתנות על פי סוג הכביש והרכב וכמובן סוג הנהג אם רגיל או נהג חדש, שפגיע הרבה יותר.
מדובר בעבירה שעיקר האכיפה בה מתבצע במצלמות א3 ומכשיר מד מהירות לייזר, שיש צורך בידע ייחודי לתקוף את חומר הראיות בהם.
גרימת תאונת דרכים:
למעשה מדובר בשם כולל למקבץ של עבירות תעבורה, למשל נהג שהגיע לצומת ראשית ופנה מבלי ליתן זכות קדימה בניגוד לתמרור תן זכות קדימה ונגרמה תאונת דרכים עם רכב חוצה, שנפגעו בה אנשים, ימצא עצמו מואשם בעבירות הבאות: אי ציות לתמרור 301 בצומת, זה תו זכות קדימה.
התנהגות הגורמת נזק, שכן בהתנהגותו גרם נזק.
ונהיגה בקלות ראש, כי לא נהג כנדרש מנהג סביר.
שילוב כל אלה יחדיו הנו בסיס לכתב אישום בגרימת תאונת דרכים.
המחוקק קבע בדין חלק מעבירות אלו פסילת מינימום וממנה מתחילים למנות את הענישה בתיק, הכוללת לרוב לא רק פסילה בפועל מלנהוג אלא גם קנס, פסילה על תנאי, ואף עבודות של"צ או מאסר לריצוי על דרך עבודות שירות, תלוי כמובן בנסיבות.
אי ציות לרמזור אדום:
עבירה שבנסיבות מחמירות יכולה להוביל לכתב אישום בבית המשפט שלא לדבר על 10 נקודות רישוי.
עבירה הנאכפת לא רק על ידי שוטר שבמקרה ראה אותה, אלא לרוב על ידי מצלמת המהירות א/3 שקולטת את הרכב עובר באדום ומזכה את בעל הרכב בתמונה לא מחמיאה.
עקיפה מסוכנת :
שם כולל למספר עבירות תעבורה שהמשותף להם הוא עקיפה בנסיבות שיש בהם לסכן את התנועה ושהנהג יכול למצוא עצמו בלי רישיון לתקופה לא קצרה.
וזאת גם אם אין מדובר בחציית קו הפרדה רצוף.
אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חצייה :
סכנה של ממש לרישיון הנהיגה ולא רק להולך הרגל.
שלא לדבר שלפני מספר שנים שונה החוק וכעת יש לתת זכות קדימה גם להולכי רגל שעומדים על המדרכה ליד מעבר החציה ולא רק כלפי אלא שחוצים אותו.
התייצבות לדיון בעבירות תנועה חמורות בבית המשפט לתעבורה
קשה לראות נהג מן השורה שיתייצב לדיון בעבירות תעבורה חמורה ללא עורך דין.
אין ספק שעורך דין שמבין בנושא יוכל לנווט את התיק בצורה הטובה ביותר עבור הלקוח שלו.
אך עוד טרם תאריך המשפט מומלץ לגשת ולהתייעץ עם עורך דין לתעבורה ולהבין מה משמעות האמור בכתב האישום וההזמנה לדין.
מה העונש הצפוי ומה דרך הפעולה הנדרשת.
שלא לדבר במקרה של בקשת המשטרה לפסילה עד תום הליכים, או השבתת רכב, כאשר ברור שפעולה מהירה של עורך דין לתעבורה יכולה לסייע לכם להתחיל את ההליך בנוחות יחסית ולא לאבד את הרישיון או הרכב כבר בתחילת המשפט.
פגישה כזו עם עורך דין לתעבורה יתכן ותעלה כסף, אך היא שווה זהב.
עורך דין תעבורה שיקבל את הייצוג, ידע כיצד לקבל את מלוא חומר החקירה ויעריך את הסיכונים והסיכויים מול התביעות ובית המשפט ואם יש צורך ינהל את הדיונים בבית המשפט ביד רמה תוך איזון הכח שיש לתביעה מול הנאשם בתיק בבית המשפט לתעבורה.
לסיכום:
התייעצות והתייצבות עם עורך דין בבית המשפט לדיון בתיקי עבירות תנועה חמורות –הנה ההמלצה והטיפ המוצלח ביותר שניתן לקבל ממאמר זה.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;
אין בו טענה לייצוג הנאשם, כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.