פסילה עד תום ההליכים מהווה פסילת רישיון נהיגה מתמשכת, המוטלת על נאשמים בעבירות תעבורה חמורות.
פסילה זו עשויה להתארך עד להשלמת ההליכים המשפטיים ובכך לפגוע קשות בשגרת החיים, חופש התנועה וההתניידות.
מתי תוטל פסילה עד תום ההליכים וכלפי מי?
עבירות התעבורה במדינת ישראל מסווגות לפי רמות חומרה.
עבירות בדרגות חומרה גבוהות דוגמת נהיגה בשכרות, מהירות מופרזת גבוהה או תאונת דרכים עם נפגעים, צפויות לגרור עמן זימון לשימוע אצל קצין משטרה, שם יוחלט האם לפסול את רישיונו של הנהג מנהלית למשך 30, 60 או 90 ימים, בהתאם לסוג העבירה.
בעוד הנהג פסול או לחילופין, אחרי תקופת הפסילה המנהלית ובמקביל להגשת כתב האישום, יכולה התביעה המשטרתית או הפרקליטות להגיש גם בקשת פסילה עד תום ההליכים.
זוהי בקשה המנוהלת בדיון נפרד מההליך המרכזי ובפני שופט אחר ובה יוחלט האם לפסול את רישיונו של הנהג עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו.
להלן כמה מהעבירות בגינן עשויה המשטרה לבקש פסילה עד תום ההליכים:
- נהיגה בזמן פסילה
- נהיגה תחת השפעת סמים
- נהיגה בשכרות/ סירוב לבדיקת שכרות
- עבירות המתה (גרימת מוות ברשלנות)
- תאונות דרכים עם נפגעים
- תאונות דרכים קטלניות
- עבירות הפקרה (פגע וברח)
- עבירות שגרמו לסיכון חיי אדם
- עבירות חמורות בקרב נהגים חדשים/ נהגים מקצועיים
תנאי הסף להגשת בקשת פסילה וקביעתה עד לתום ההליכים
קיימים שני תנאים מצטברים בהם תוכל המשטרה או הפרקליטות לדרוש בפסילה עד לתום ההליכים:
- קיומן של ראיות לכאורה.
- קיומה של מסוכנות למשתמשי הדרך, ככל שהנהג ימשיך לנהוג.
כדי להמחיש את נקודת המוצא בה מחזיקה התביעה לאור קיומם של שני התנאים הללו, נשתמש בדוגמה:
א' נהג שיכור וגרם לתאונת דרכים בה נפגעו נהגת ונוסעת.
קצין המשטרה פסל את א' מנהלית למשך 60 ימים, אך בשל קיומן של ראיות לכאורה מזירת התאונה לפיהן נהג שיכור ומפאת גיליון התעבורה שלו המציין עבירות תנועה קודמות, ביקשה הפרקליטות פסילה עד תום ההליכים כנגדו.
כיצד ניתן להתמודד עם בקשה לפסילת רישיון עד תום ההליכים?
לאחר הגשת בקשה בנושא, יקבע דיון בבית המשפט לתעבורה בו תצטרך התביעה להוכיח את קיומם של שני התנאים המצטברים.
זהו המקום לציין כי מעורבות משפטית הינה הדרך היחידה להציג טענות סותרות לקיומם של תנאים אלה:
סנגור התעבורה ישאף להראות כי אין די ראיות שמוכיחות את אשמת הנהג ולהוכיח כי לא נשקפת מסוכנות מהמשך נהיגתו, ככל שניתן.
מכיוון שישנם מקרים שבהם בקשת הפסילה מוגשת עוד לפני כתב האישום (ורק לאחריו ניתן לגשת לראיות המשטרתיות ולצלם אותן), עורך הדין יוכל לבקש ארכה למספר ימים על מנת ללמוד את התיק ולהתכונן כראוי לדיון.
עורך דין תעבורה מומחה ועתיר ניסיון יוכל גם להשתמש בכישוריו על מנת להציע פסילה מסווגת, ערבויות, חזרה הדרגתית לנהיגה וכל פתרון רלוונטי אחר.
בסיום הדיון, התוצאה תהיה אחת מהבאות:
- החלטה על פסילה עד תום ההליכים
- החלטה על ביטול הפסילה.
- קביעת פרק זמן ספציפי לתקופת הפסילה
- הגעה להסכמה אחרת מול התביעה בנושא זה
יצוין כי עורך הדין לתעבורה עשוי לסייע בהשבת הרישיון עוד קודם לכן, על ידי ביטול פסילה מנהלית שהוטלה על הנהג, דחיית ריצוי הפסילה או קיצור התקופה.
חשוב להכיר: תנאים ומגבלות לעניין פסילת הרישיון
- התביעה רשאית לבקש פסילה טרם הגשת כתב האישום, בתנאי שיוגש בתוך 3 חודשים לכל היותר.
- תקופת הפסילה עומדת "כברירת מחדל" על 6 חודשים. רק השופט שדן בבקשת הפסילה רשאי להחליט האם להאריך את תקופה זו עד לסיום משפט תעבורה או להותיר אותה על כנה.
- במהלך תקופת הפסילה (בין אם מדובר בפסילה מנהלית ובין אם בפסילה מבית המשפט) חל איסור מוחלט לנהוג. כל הפרה של איסור הנהיגה תהווה עבירת נהיגה בזמן פסילה ותסכן קשות את מצבו המשפטי של הנאשם וגורל התיק.
הליכים משפטיים נוספים שנוגעים לתקופת הפסילה
- בקשה לעיון חוזר
כפי שנאשמים בעבירות פליליות שנעצרו עד תום הליכים מגישים בקשות שונות, כך גם הנהגים.
הבקשה הנפוצה ביותר לעיון חוזר מוגשת במקרים שבהם נסיבות התיק השתנו או שהתגלו בו עובדות חדשות שעליהן לא ידע הנאשם כשנפסל.
- הגשת ערר
נהגים שהוחלט כי ייפסלו עד תום ההליכים, רשאים לערער על כך לבית המשפט המחוזי.
אם ערר זה לא צלח, ניתן, בנסיבות מסוימות, לעתור בנושא גם לבית המשפט העליון.
- השהיית פסילה
במקרים יחסית נדירים, התביעה מבקשת לפסול עד לתום ההליכים וזאת אחרי שהנהג כבר ריצה פסילה מנהלית ורישיונו הוחזר לו.
במקרים אלה יש לבחון האם המשטרה אכן סבורה כי נשקפת סכנה מהמשך הנהיגה.
אם התשובה חיובית, תצטרך המשטרה להסביר מדוע אם כך, השיבה לנהג את רישיונו בתום הפסילה המנהלית וכעת מבקשת לפסול אותו שוב.
מדוע ביטול פסילה עד תום ההליכים היא מהלך משפטי חשוב?
מאחורי העובדה שהנאשם איננו נוהג כרגע, מסתתרת משמעות קריטית וגורלית:
נאשם שנפסל מנהיגה מצטייר מבחינה משפטית כנהג שמסוכנותו גבוהה והדבר עלול לבוא לרעתו בעת ניהול התיק בבית המשפט.
מנגד, נאשם שישוב לנהוג עד לסיום המשפט (ואף יימנע מכל עבירת תנועה נוספת שתציג אותו באור שלילי), נמצא במצב טוב בהרבה.
זאת משום שכעת סנגור התעבורה יכול לטעון כי הנאשם כבר נוהג במשך תקופה מבלי שביצע עבירות נוספות והדבר מעיד כי חזר למוטב.
בנקודה זו יהיה קל יותר לשכנע את בית המשפט כי הטלת פסילת רישיון נוספת כחלק מגזר הדין, תחטיא את מטרת הענישה.
ביצעתם עבירת תנועה חמורה וקיים חשש מפני פסילה עד תום ההליכים?
עו"ד תעבורה אלי אנושי הינו סנגור ושופט בדימוס בעל ניסיון מקצועי עשיר ובקיאות משפטית יוצאת דופן.
הניסיון מלמד כי טיפול מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, מצד מי שפעל במשך שנים רבות "משני צידי המתרס", צפוי להישגים מרשימים ביותר בתיקים מורכבים, לרבות הצלחה אל מול הליכים נלווים דוגמת ריצוי פסילת רישיון ממושכת.
לתיאום פגישת התייעצות וקבלת ייצוג משפטי מעולה בנושא, חייגו למשרדנו כבר עכשיו.