מיד עם ההתקפה הרצחנית והמזעזעת של ארגון החמאס ב07.10.24 על מדינת ישראל נוצר מצב משפטי שכמוהו לא היה בארצנו שנים רבות.
מצב זה של מלחמה מחד, גיוס מילואים נרחב ביותר, פינוי אוכלוסייה חסר תקדים, הן מהדרום והן מהצפון יצר מצב חרום מיוחד אשר הייתה לו השפעה הן על האכיפה בדיני תעבורה, הן על הדיונים בבתי המשפט לתעבורה וכמובן גם על נוהלי משרד הרישוי בתקופת החירום.
אכיפת עבירות תעבורה בזמן מלחמת חרבות ברזל
בשיחה שערכתי במהלך חודש נובמבר עם מפקדה של אחת מיחידות תביעות תעבורה הוא מסר לי מפורשות שהאכיפה בכבישים ירדה כמעט לאפס.
הדבר היה ברור, שוטרי משטרת ישראל נקראו לדגל כבר מהשעות הראשונות של הלחימה ורבים מהם שלמו בחייהם תוך הצלת חיים של תושבי הדרום בקרבות עם המחבלים.
גם כאשר התייצבו הקווים, רבים מהשוטרים המשיכו במשימות הביטחון השוטף ולמעשה נהג היה צריך להתאמץ ביותר על מנת להיעצר וגם זאת בעבירות חמורות ומסכנות חיים – אם בכלל.
דוגמה נוספת בנושא הנה הרחבת שעות הנהיגה המותרות לנהגי רכב ציבורי בקווי שירות או שניתנו להם רישיונות מיוחדים ואישורים מיוחדים – כמובן עד תאריך מסוים.
חשוב לציין שהאכיפה של משטרת התנועה לא פסקה לחלוטין – אלא עברה ברובה לאכיפה האוטומטית.
מצלמות המהירות והרמזור המשיכו לפעול במשנה מרץ וכך גם סרטוני מתנדבי משתמשי הדרך.
בהדרגה שבו השוטרים לכבישים וכיום האכיפה נמשכת ואפילו הוחמרה שכן כרגע נהגים רבים מדווחים שאם הם נעצרים בעבירות מהירות מופרזת הרי הם נלקחים לקצין לשם שימוע טרם פסילה מנהלית.
אולי זה פיצוי על העלמת העין של השוטרים קודם לכן… .
דחיית דיונים בבתי המשפט לתעבורה בזמן מלחמת חרבות ברזל
מתחילת מצב החירום כמעט חודשיים לא התקיימו כמעט דיונים בבית המשפט לתעבורה.
אך חשוב לזכור שהדיונים נדחו ולא התיקים בוטלו ולכן יש חשיבות רבה שמי שהוזמן לדיון בתאריכים שבהם לא התקיימו דיונים לא ישב בחיבוק ידיים אלא יתכבד ויבדוק למתי נדחה דיונו.
נכון, שבתיאוריה הוא אמור לקבל הודעה מסודרת, אך במצב הנוכחי בארצנו ההמלצה הנה להגדיל ראש ולברר ולא לגלות שפיטה בהעדר בהמשך הדרך.
דיונים בבית המשפט לתעבורה בזמן מלחמה
ובכן כאן הדבר אינדיבידואלי, כאשר חזרו הדיונים לשגרה יחסית, אפשרה המערכת באופן הגיוני למדי למשרתי המילואים לדחות את הדיונים.
אלו שכבר הגיעו לדיון גילו שרוב בתי המשפט העדיפו לקדם תיקים לשיטת דיון ללא נוכחות הצדדים, דהיינו בכתב, ואלו שהגיעו זכו למעשה ל"שעת חסד" משופטים רבים לאור המצב הלא פשוט והצורך הרישיונות נהיגה בתקופה קשה זו.
לדוגמה בתיקים מסוימים שסיימתי התקבל עיכוב ביצוע ממושך ביותר לפסילה אפילו עד 6 חודשים, ולקוחות אחרים שכבר נשפטו ושעמדו לפני תחילת פסילה קיבלו ארכה ממשוכת ביותר ואף למעלה מזה.
כמו כן יש לציין שבתי המשפט נטו להתחשב לקולא בקשות להארכת מועד להישפט על דוחות שהוגשו באחור עקב מלחמת חרבות ברזל וזאת מטעמים מובנים, למרות שהמשטרה לא תמיד התחשבה בנימוק זה.
רישיונות, נהגים חדשים ופסילות רישוי בזמן מלחמת חרבות ברזל
עקב מצב המלחמה והחירום, משרדים ממשלתיים רבים לא עבדו או נאלצו לעבוד במתכונת ללא קבלת קהל או מתכונת חלקית אחרת.
לאור האמור משרד הרישוי הודיע כבר ביום 13.10.23 באופן מסודר כי:
רישיון נהיגה שתוקפו פג בין התאריכים 07.10.23 ועד תאריך 06.11.23 יוארך תוקפו לתקופה של 90 יום מתום תקופת תוקפו.
נהג חדש, שסיים את התקופה שבה הוא היה נהג חדש בין התאריכים 07.10.23 ועד 06.11.23 והוא זכאי לחדש רישיונו, לא ייחשב נהג חדש בתקופת ההארכה.
ביטול התליה – נהג שהותלה רישיונו בגין אי ביצוע אמצעי תיקון בין התאריכים 01.10.23 ועד 06.01.24 תתבטל ההתליה עד ליום 01.04.24 והיא תחודש לאחר מכן.
רישיון רכב, שתוקפו פג בין התאריכים 07.10.213 ועד תאריך 06.11.23 יוארך תוקפו ב-60 יום.
חשוב לציין שתאריכים אלו שונו עם התמשכות הלחימה, וניתנו הארכות שונות.
אך כאשר החל המשק לשוב למסלולו הסדיר, צומצמו ההקלות ואף בוטלו ולכן ישנה חשיבות רבה לברור פרטני מול משרד הרישוי של כל מקרה ומקרה.
עורך דין תעבורה עו"ד אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס
אם גם אתם נקלעתם למצב העלול לסכן את רישיון נהיגתכם בתקופה קשה זו, אל תהססו לפנות לעורך דין תעבורה אלי אנושי, שופט בדימוס, ניסיון בטיפול בתיקים רגישים בנסיבות קשות לשם שמירה מיטבית על רישיון נהיגתכם.
אין ספק שניסיון רב שנים של עורך דין שופט מעניק ללקוחות רשת הגנה מקיפה וייחודית, מנקודת מבט של עורך דין וגם של שופט.
משרדו של עורך דין אלי אנושי הנו באזור התעשייה החדש בחולון סמוך למרכז עזריאלי חניה בשפע וניתן לתאם פגישה מידית, או לתאם יעוץ באמצעים טכנולוגים – 050-5738228.
עו"ד אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס, ייצג אותך בדרך הטובה ביותר.
בתקווה לניצחון, השבת החטופים וימים טובים יותר בארצנו.
אין בתוכן דלעיל משום חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי.
והעושה בו שימוש עושה זאת על דעתו בלבד.