מה אומר עולם המשפט על חוק אופניים חשמליים?
אופניים חשמליים הפכו מזמן למחזה נפוץ במקומותינו, יותר מידי נפוץ יאמרו רבים, בכלים הללו שאכן מהווים כלי תחבורה בפועל, משמשים מבוגרים וצעירים, ילדים ובני נוער ואף אנשי הייטק בדרכם לעבודה, פתרון נהדר לבעיית פקקי התנועה, מצוקת חניה ולבטח בנסיעה למרחקים קצרים יחסית.
הכל טוב ויפה, אך מה לגבי הבטיחות?
מה לגבי העובדה שילדים ונוער "דוהרים" ברחובות הערים ואתרי הבילוי במהירות גבוהה וממש מסכנים את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך ודוגמאות לכך לא חסרות.
במאמר זה אסקור בקצרה את המצב החוקי בנושא.
אופניים חשמליים – הגדרת תקנות התעבורה:
"אופניים עם מנוע עזר" – אופניים בעלי שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, שמותקן בהם מנוע חשמלי, ושהתקיימו בהם כל אלה:
(1) ההספק המרבי של המנוע אינו עולה על 250 וואט.
(2) המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים.
(3) כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש.
(4) מותקן בהם: (א) צופר או פעמון (ב) פנס קדמי בעל תאורה לבנה (ג) פנס אחורי בעל תאורה אדומה (ד) מחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים (ה) מחזיר אור מאחור.
(5) על האופניים לעמוד בתקינה אירופאית בנושא, הכוללת הגבלת משקל עצמי.
כמו כן לא מורכבת בהם מצערת המאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד.
ואם כן מורכבת בהם מצערת הרי היא אמורה להפסיק את פעולתה במהירות העולה על 6 קמ"ש.
נהיגה והחזקה באופניים בלי/עם מנוע עזר, על פי תקנות התעבורה:
לא ינהג אדם באופניים שבהם מותקן מנוע עזר או יחזיק בהם בבעלותו, בין אם הם עומדות בתקינה הנדרשת או לא עומדות, אלא אם כן –
(1) מלאו לו שש עשרה שנים או יותר.
(2) באופניים כאמור התקיימו הדרישות האלה: המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים בלבד;
או תלוי במועד הרכישה כן מותקנת בהם מצערת, אזי המצערת אינה מאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע במהירות העולה על 6 קמ"ש, והן מסומנות כנדרש בתווית מאפיינים.
אגב, חוק אופניים חשמליים קובע במפורש שהרוכב פטור מחובת אחזקת רישיון נהיגה, ומחובת רישום ורישוי האופניים.
כלל לזכור, לא לנהוג באופניים חשמליות מתחת לגיל 16.
ולא פחות חשוב, חוק אופניים חשמליים גם קובע שמי שטרם מלאו לו 14 שנה לא ירכיב אדם אחר על אופניים.
לא ירכב אדם על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד;
אולם מותר להולך רגל להוביל אופניים על המדרכה אם אין בכך הפרעה להולכי רגל.
אם הוקצה בדרך שביל אופניים וסומן בתמרור מתאים לא ירכב רוכב אופניים בכל חלק אחר של הדרך אלא בשביל האופניים.
לא יעבור רוכב אופניים במעבר חציה ברכיבה אלא במעבר חציה לרוכבי אופניים המסומן בתמרור ואולם מותר להולך רגל להוביל אופניים במעבר חציה לצורך חציית כביש.
שוב שימו לב, שלא חוצים מעבר חציה ברכיבה על אופניים, אלא מוליכים אותם ביד.
אגב את תגובות הציבור לכללים אלו ניתן לראות בכתבה הבאה. וזה מביא אותנו לנושא הבא והאחרון, אז יש לנו כללים הרבה כללים, נו…אז מה?.
אכיפה ורפורמה קרבה בתחום:
אז נכון, כאשר התקנות נכנסו לתוקף ראינו מבצע מתוקשר של המשטרה כנגד רוכבי אופניים חשמליים, אבל אחרי מספר ימים הכל נגמר, המשטרה חזרה למה שהיא רגילה לעשות…, והרוכבים גם…לרכב בפראות על מדרכה והתעלמות כמעט מוחלטת מהחוק.
בדיוק לשם כך ועדת הכלכלה של הכנסת ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה לפני מספר ימים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתקן חוק הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, ולהרחיב את סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים לשם התמודדות עם עבירות של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.
חשוב לציין כי לפני כשנה אישרה הוועדה הצעת חוק אופניים חשמליים שהעניקה לפקחים העירוניים סמכויות לעשות סדר במדרכות הערים, ובכללן סמכות להוציא אוויר מהגלגלים, סמכויות גרירה וסמכויות עיכוב ומתן קנס כלפי הולכי רגל ורוכבי אופנוע, תלת אופן ואופניים וכן אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים.
אגב, על סדר היום של ח"כ איתן כבל גם כוונה להגיש גם הצעת חוק שתחייב רישוי ורישום של אופניים חשמליים.
לטענתו "לא יכול להיות שנער בן 16 ירכב על אופניים חשמליים ללא ידע מינימלי". וראה הודעת דוברות הכנסת.
חשוב להדגיש כי מדובר בצעד בכיוון הנכון שכן חוק אופניים חשמליים ללא אכיפה במדינה שלנו, מתברר כחוק שאינו שווה את הנייר עליו הוא רשום.
האם אכן יכנס חוק אופניים חשמליים לתוקף?
האם אכן תהיה אכיפה נאותה למען בטיחות הציבור ולא רק "לתקשורת"?
ימים יגידו.
מאת: עו"ד אלי אנושי עו"ד תעבורה – שופט תעבורה בדימוס
מחבר הספר: גזר דין – מפתח ענישה בעבירות התעבורה.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;
כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.