דוח נכים הוא דוח אותו מקבל נהג או נהגת שיחנו שלא כדין בחניית נכים.
במאמר זה אענה על שאלות לגבי קבלת דוח נכים.
- מי זכאי לתג נכה
- היכן נכה בעל תג נכה יכול לחנות והיכן לא
- למי מותר לחנות בחניית נכים
- כיצד יש לסמן חניית נכים על פי החוק
ואביא דוגמה לתיק מעניין שבו הושג זיכוי בעקבות דוח חניה בחניית נכים, למרות שהרכב חנה במקום מסומן כחול.
דוח נכים – עבירה חברתית מכוערת
גם שאנו ממהרים ביותר, נניח לסרט או לבנק, או לחילופין יש בעיה למצוא חניה.
ומי לא נתקל בבעיה זו בעיקר במרכז הארץ.
אנו רואים אותם, את אותם חניות נכים, ריקות, מזמינות כאילו רק מחכות שנחנה בהם.
ובאמת, לעיתים יש שורה שלמה של חניות נכים פשוט ריקה, פנויה, מי צריך כל כך הרבה, הנהגים מסננים בזעם -אך לא.
אסור לחנות שם.
לא משנה כמה מפתה המצב.
החניות מיועדות לבעלי מוגבלות, שאחרת יתקשו ביותר לא רק למצוא חניה אלא בפעולה יומיומית שרצו לבצע באזור שבו נמנעה מהם החניה.
אז זו למעשה לא שאלה האם לחנות – אם אין לנו זכאות לחנות בחניית נכים לא חונים!
מי זכאי לחנות בחניית נכים:
על פי חוק חניה לנכים, תשנ"ד-1993, נכה מוגדר כך:
"נכה" – עיוור, אדם אשר רופא שהוסמך לאשר נכות על פי דין אישר לגביו בכתב אחת מאלה, או אדם שניתן לגביו אישור בכתב כאמור בסעיף 1א (תג נכה).
(1) שדרגת נכותו מגיעה ל-60% לפחות ותנועתו בדרכים בלי רכב עלולה לערער את מצב בריאותו.
(2) שהוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו.
(3) שהוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות.
החוק מאפשר לנכה לחנות בחניית נכים במצבים הבאים, הכוללים גם חניה במקום שאסור בדרך כלל לחנות בו:
נכה רשאי להחנות את רכבו הנושא תג נכה במקום שאין החניה מותרת בו אם התקיימו כל אלה:
בסמוך למקום האמור, אין מקום חניה מוסדר לנכים או שהוא לא היה פנוי בזמן החניה;
בסמוך למקום האמור לא מצוי מקום אחר שהחניה בו מותרת או שהוא לא היה פנוי בזמן החניה;
החניה נעשית באופן שאין בה סיכון לעוברי דרך ואין היא מונעת מעבר חופשי להולכי רגל, לעגלות ילדים או לעגלות נכים;
החניה אינה גורמת להפרעה ממשית לתנועה.
אגב, החוק מוסר מפורשות שישנם מקומות שגם לנכה אסור להעמיד את רכבו, לדוגמה, בקרבת צומת או מעבר חציה או בתחנת מוניות.
ואף בתוך לחניית נכה ספציפית הנושאת מספר רכב של נכה אחר. ויש איסורים נוספים.
דהיינו גם נהג בעל תג יכה יכול לקבל דו"ח על חניה אסורה, כולל בחנית נכה באם לא יחנה על פי החוקים.
דוח נכה – לרכב ללא תג נכה
אז מצינו, שחניית נכה מיועדת לנכה על פי חוק. אבל מה הקורה אם רכב שאינו נושא תג נכה יחנה בחניית נכה.
החוק חד וברור נהג שעוצר רכבו ליד תמרור המעיד על חניית נכה 437, עובר על תקנה 72 (א) 16 לתקנות התעבורה ויקבל ברירת משפט של 1,000 ₪.
אין המרה באזהרה ולרוב גם אין הרבה רחמים בבית המשפט.
כאשר לשון החוק ברורה: לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד, כולו או חלק ממנו, אלא לשם מניעת תאונה או לשם מילוי אחרי הוראה מהוראות תקנות אלה.
נקלתם לדוח על חניית נכים ברעננה? לחצו כאן לעוד מידע איך לצאת מזה.
דוח נכים, האם לא ניתן לצאת זכאים המשפט?
לא אמרתי זאת, אבל ישנם מצבים שבהם ניתן להוכיח שהייתה בעיה בסימון החניה עצמה ואז הזיכוי יהיה טכני מעיקרו אך עדין זיכוי מדוח נכים.
למשל ניצול החובה להצבת תמרור המייחד את החניה כחניית נכים ולא רק צבע כחול על הכביש כפי שחלק מהעיריות עושות בשעה שהן חוסכות תקציב על תמרור.
דוגמה לתיק מעניין שמדגים כמו יכול להיות סבוך לדון ב"חניית נכים" בבית המשפט:
מעשה בתושב מרכז הארץ, שחפץ לחנות בחניה, הוא נצמד למרכה בנסיעה לאחור והמשיך בנסיעה לאחור עד ליד רכב סמוך, ולא נתן ליבו לסימון חניית נכה על הכביש.
הנהג קיבל דוח, והגיש בקשה להישפט.
תוך טענה כי על פי החוק יש להציב תמרור נכה בקצה הסופי של חניית הנכה ולא בתחילתו.
כך שאם היה מוצב כחוק, טענה, אז כשנסעה לאחור הייתה מבחינה בו, ולא חונה שם.
בית המשפט קיבל את הטענה וזיכה אותה – אך בכך לא תם הסיפור.
התביעה גילתה שיש סעיף נוסף המורה, לכאורה, בדיוק להפך, שלפי הנחיית משרד התחבורה יש להציב את תמרור המעיד על חנית נכה בתחילת מקום החניה.
כך שיש לכאורה סתירה בין התקן לסימון חניות נכים לבין הנחיות משרד התחבורה להצבת התמרורים. ועל כך הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי.
בית המשפט המחוזי, דן בנושא וגילה את הסיבה לסתירה הלכאורית.
מסוקרנים? הנה זה בא.
יש 2 סוגים של חניות נכה.
הראשונה שהחניה היא לצד המדרכה ואז התמרור יוצב בתחילת החניה.
והשנייה כאשר החניה היא בצורה אנכית למדרכה ואז יש להציב התמרור בסוף החניה.
בית המשפט המחוזי קבע כי הנהגת הייתה אמור לסרוק את התמרורים בדרכה קדימה וזאת בטרם הנסיעה לאחור.
ולו היתה עושה כך היתה מבחינה בתמרור מבעוד מועד. יתרה מזו הנחיית משרד התחבורה לגבי תמרור חניית הנכה גוברת. ולכן נפסל הזיכוי והיא הורשעה בדין.
אגב, התייעצות עם עורך דין תעבורה וידע בחוק יכלו לפתור את הסוגיה לחסוך זמן רב מהנאשם.
מאת: עו"ד אלי אנושי עוד תעבורה – שופט תעבורה בדימוס, מחבר הספר: גזר דין – מפתח ענישה בעבירות התעבורה.
להתייעצות בדיני תעבורה צלצל מיד: 050-5738228.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני,
אין בו טענה לייצוג הנאשם והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
אז מה אתם מחליטים, מי ראוי לייעץ ולסייע לכם ?
צלצלו: 050-5738228
עורך דין אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס. שומר על רישיון הנהיגה:
עו"ד אלי אנושי, הוא עורך דין תעבורה ושופט בדימוס, בעל ניסיון רב בשמירה על נהגים במקרים של כתב אישום בתאונת דרכים ותאונות דרכים קשות.
הוא מעניק ליווי וסיוע משפטי לנהגים העומדים לדין בעבירות תעבורה חמורות.
התייעצות עמו יכולה לסייע רבות בהפחתת העונש ולעיתים קרובות אף בזיכוי הנאשם.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;
כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני,
והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
השמעת המאמר לכבדי ראייה: