מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה מהווה צעד דרסטי ונוקשה כלפי נהגים שהוגש נגדם כתב אישום, שכן על אף שעבירות התעבורה מנויות בסדר הדין הפלילי, מרביתן אינן מתבטאות במעצר.
הליך זה מיושם לרוב בעבירות קשות וחמורות ופירושו שהות במעצר עד לסיום ההליכים המשפטיים.
מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה: פרקטיקה יעילה או קיצונית שלא לצורך?
לא אחת המשטרה מבקשת מעצר נגד נאשמים שנראה כי הסיכון שנשקף מהם משמעותי וחמור, כך שהאינטרס הציבורי במקרה שלהם עולה על הפגיעה בחירותם האישית.
אולם מניסיוני, חלק מבקשות המעצר בדיני תעבורה מוגשות רק מעצם המאבק הנוקשה והסיזיפי בעבריינות כביש ולכן מתייחסות לעבירות רבות בערכים מוחלטים בלבד, מבלי לבחון מקום לשינוי בעמדת התביעה לעניין החומרה ולאפשר, לכל הפחות, חלופות מעצר ראויות.
כך לדוגמה, במקרה של נאשם שנתפס נוהג ללא רישיון תקף במשך זמן רב כתוצאה מהליכי הוצאה לפועל שהוטלו עליו.
המעשה שביצע בהחלט חמור, אך הוא איננו מלמד כשלעצמו על מסוכנות הנהג והצורך לאיין אותה באמצעות מעצר.
הרי הפסילה של אותו נהג בכלל נובעת מחובות כספיים, מה לה ולאופן נהיגתו?
האם להותיר נהג שכזה במעצר עד תום ההליכים אכן מניב תועלת?
לאור הדברים הללו, אם אתם או מקורבכם נעצרתם בגין עבירת תעבורה, פנו אליי בהקדם על מנת לבחון את התיק ולהעניק לו את הפרופורציות הראויות.
מעורבות משפטית מקצועית תגן על זכויותיכם ותבטיח שהסמכות למעצר תתבטא רק במקרים שמצדיקים זאת.
סוגי המעצרים ומשמעותם
בעבירות תעבורה, מוסמכת המשטרה לבצע מעצר שמתבטא באחד משני סוגים אפשריים:
מעצר לצורך חקירה (מעצר ימים)
זהו מעצר החשוד עד לסיום החקירה בעניינו. מעצר זה מתרחש בדרך כלל בעקבות תאונות קשות שנסיבות חמורות הובילו אליהן ושמקימות חשד למסוכנות הציבור.
למשל, תאונת פגע וברח שנגרמה על ידי נהג ברכב לא מורשה, נהיגה בשכרות ברף גבוה שחוזרת על עצמה בפעם השנייה ויותר, נהג שיש חשד כי הוא מסתיר פרטי חקירה מסוימים (למשל "העלמת" הרכב שבו בוצעה העבירה) ועוד.
מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה
מעצר שמותיר את הנאשם מאחורי סורג ובריח עד לקביעת גזר דינו.
הבקשה למעצר עד תום ההליכים מוגשת יחד עם כתב האישום וזאת לאחר שגובשו כל הראיות בתיק והמדינה סוברת כתוצאה, כי ישנו בסיס טוב להרשעת הנהג בדין.
עבירות תעבורה שבגינן יבוצע מעצר עד תום ההליכים
אמנם אין רשימה סגורה של עבירות שבביצוען יישלח הנהג למעצר עד לסיום משפט תעבורה בעניינו, אך ניתן למנות מספר עבירות נפוצות שהמשטרה עשויה לבקש בגינן מעצר:
- תאונת דרכים חמורה/ קטלנית בנסיבות חמורות
- עבירת הפקרה (פגע וברח)
- נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים ברף גבוה בפעם השנייה ומעלה
- נהיגה בפסילה בפעם השנייה ומעלה
- נהיגה ללא רישיון כלל
- מהירות מופרזת חריגה וקיצונית
- נהיגה פזיזה או פוחזת (לרוב עקב בריחה משוטרים תוך ביצוע עבירות נלוות)
- שילוב בין עבירות אלה
התנאים לקביעת מעצר עד תום ההליכים
- הגשת כתב אישום
כתב האישום מתמצת את העובדות והטענות המשפטיות כנגד הנהג.
במקביל להגשתו, המשטרה יכולה לבקש גם מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה.
- עילת מעצר חוקית
כל מעצר, בין אם מדובר במעצר ימים ובין אם במעצר עד תום ההליכים, זקוק לעילה מסוימת:
מסוכנות הנהג לעצמו ולמשתמשי הדרך באופן שמחייב להותירו במאסר, שיבוש הליכי משפט (למשל הקשר של הנאשם לעדים מסוימים) או חשש מפני הימלטות מחוץ לגבולות המדינה.
- ראיות לכאורה
מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה מותנה בבדיקה משפטית של חומר הראיות, שתקבע האם הן יבשילו בסופו של דבר להרשעה.
הרף הראייתי הנדרש לכך גבוה ולכן בית המשפט יבדוק פרטים רבים בתיק החקירה לפני שיכריע לעניין המעצר.
- העדר חלופת מעצר
מכיוון שמעצר כשלעצמו פוגע בחירות הנאשם, יש לבדוק האם ניתן למצות עמו את הדין בהינתן אחת מחלופות המעצר הקיימות:
מעצר בית מלא
|
שהות הנאשם בביתו 24/7, למעט זמנים מוגבלים בהם ניתן "להתאוורר בחוץ".
|
מעצר בית חלקי (לילי)
|
שהות הנאשם בביתו בשעות הלילה, עם היתר יציאה לעבודה במהלך היום.
|
מעצר ישוב
|
שהות בגבולות יישוב המגורים של הנאשם בלבד.
|
מעצר אדם
|
ניתן לצאת מהבית רק בליווי מפקח – אדם אחר שאושר על ידי בית המשפט.
|
ככל שנקבעה חלופת מעצר, היא תכיל תנאים נוספים כמו פיקוח צמוד על הנאשם, הפקדת ערבות וערבות צד ג', חתימה על התחייבות כספית להופיע לדיונים המשפטיים, הפקדת דרכון ואיסור יציאה מן הארץ, איסור להיפגש עם אנשים מסוימים/ להימצא במקום מסוים ועוד.
שיקולים נוספים לעניין המעצר
ייצוג איכותי מאת מומחה תעבורה מיומן, יאפשר לבית המשפט לבחון את הצורך במעצר לאורם של שיקולים נוספים כמו התועלת שתופק מעצם ביצוע המעצר, הסיכוי שהתיק יסתיים במאסר בפועל לעומת סיומו בענישה פחות משמעותית ועוד.
ההחלטה נפלה: נקבע מעצר או חלופת מעצר. מה עושים עכשיו?
גם אם אושר מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה, לא תמיד זהו סוף הסיפור.
להלן מה שצפוי לאחר החלטת המעצר, בצד הדרכים להטיב עם הנאשם ולמצות את זכויותיו:
- תסקיר מעצר
השלב האחרון בקביעת חלופת המעצר, שמהווה חוות דעת מעובד סוציאלי הסוקרת את מצבו האישי של הנאשם, רמת המסוכנות שלו ואורחות חיו.
התסקיר יוגש כהמלצה לבית המשפט בתוך כ-3 שבועות ממועד ההחלטה ומקובל שבית המשפט מאמץ את המלצותיו.
- עיון חוזר
בקשה משפטית שתכליתה לעיין מחדש בהחלטת השחרור ממעצר ובתנאי השחרור שנקבעו וזאת ככל שצצו עובדות חדשות בתיק, הנסיבות האישיות השתנו (למשל התפתחות של מצב רפואי) או לחילופין בחלוף 3 חודשים מתחילת המעצר, שמהווים פרק זמן ניכר לפי הפסיקה.
- הגשת ערר
נאשמים שנעצרו עד תום ההליכים רשאים לערור לבית המשפט המחוזי ולנסות להפוך את החלטת בית המשפט לתעבורה.
אם קביעתו של בית המשפט המחוזי איננה מספקת, ניתן להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.
- סיום תקופת המעצר
מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה איננו מחליף את העונש ולכן יגיע לסיומו עם סוף ההליך המשפטי.
אם גזר הדין כולל מאסר בפועל, ינוכה ממנו זמן המעצר שבוצע.
אם מדובר בתהליך משפטי ארוך שעולה על 9 חודשים, הנאשם ישוחרר לאלתר אך המדינה תוכל לבקש להמשיך את מעצרו ב-150 ימים נוספים.
נעצרתם בגין עבירת תעבורה חמורה? אל תמתינו!
ניהול תיק שבמסגרתו הוגשה בקשת מעצר עד תום ההליכים מצריך מיומנות ואסטרטגיית ניהול מעולות, במטרה לצמצם את משך המעצר ולהביא את התיק לקו הסיום בתוצאה המשפטית הטובה ביותר.
שופט התעבורה בדימוס, עורך דין תעבורה אלי אנושי, אוחז בניסיון עשיר בתיקי תעבורה מורכבים הכוללים טיפול בעבירות קשות וחמורות לצד ביצוע מעצרים, שנסתיימו בהצלחות רבות.
פנו למשרדנו להתייעצות מקצועית בנושא כבר עכשיו.
אין בתוכן דלעיל משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי פרטני.