חציית קו הפרדה רצוף נחשבת לעבירת תעבורה חמורה במיוחד ולא בכדי:
היא האחראית לתאונות קשות ורבות בכבישי ישראל, שחלקן אף הסתיימו בתוצאה טראגית.
הואשמתם בעבירה זו?
פנו בהקדם לקבלת ייצוג משפטי מאת עורך דין מיומן בתחום התעבורה, שבעזרתו תוכלו לשמור על רישיונכם בידכם.
מהו קו הפרדה רצוף?
במטרה לשמור על רצף התנועה התקין והבטוח, נסללים נתיבים רבים בדרך של הפרדה וזאת על ידי סימונים לבנים שונים, שמצביעים על אופן הנהיגה המתאים לכל אחד מהם:
קו רצוף לבן | מסמן נתיב שאין לעקוף בו, אין לסטות ממנו ואין לעצור בצידו. |
קו רצוף לבן עם קו קטעים מצד ימין | ניתן לחצות את קו ההפרדה הרצוף רק בשטח שלצידו הקטעים, כמובן כל עוד הדרך פנויה ובטוחה. |
קו קטעים לבן | סימון נתיב הנהיגה, אותו ניתן לחצות רק בעת עקיפה. |
קו רצוף צהוב | מסמן את שול הדרך וניתן לנהוג רק מצידו השמאלי. |
קו קטעים צהוב | מסמן נתיב תחבורה ציבורית, בו רשאים לנהוג רק כלי תחבורה ציבוריים. |
קו מלבנים | מסמן שינוי ייעוד לנתיב הנסיעה הנוכחי, למשל לצורך פנייה ימינה או שמאלה. |
אם עקפתי בקו הפרדה, ביצעתי עבירה?
כל עוד מדובר בקו קטעים אותו ניתן לחצות ללא סיכון לנהג ולסביבתו, אין המדובר בעבירה.
אך חציית קו הפרדה רצוף המורה מעצם קיומו על נהיגה מימינו בלבד ושמפריד בין הנתיבים תוך האיסור המוחלט לעבור ביניהם, תהווה עבירה חמורה הנושאת בענישה כבדה.
מהן עבירות התנועה בגין חציית קו הפרדה רצוף?
- חציית קו הפרדה רצוף [36(ג)] – הסטת הרכב אל מעבר לקו מבלי להישאר לימינו וזאת כאשר אין בצידו קו קטעים סמוך.
- עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף [47(ה)(5)] – יציאה לעקיפה תוך כדי חציית קו ההפרדה או לחילופין הסטת הרכב שמאלה או ימינה במטרה לעקוף כלי רכב אחר.
- עקיפה בדרך שאינה פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף [47(ד) + 47(ה)] – שילוב בין שתי עבירות תנועה:
עקיפת רכב בדרך שאיננה פנויה באופן שמסכן את עצמו ואת הסביבה וזאת בתוך חציית קו ההפרדה כשלעצמו.
ומה לגבי מקרים בהם העקיפה החלה בקו קטעים שהתחלף בסופו לקו רצוף?
מכיוון שכלל האצבע הוא שאין לעקוף כלל אלא רק כאשר הדבר הכרחי (למשל כדי להימנע ממכשול או רכב שנסיעתו האיטית מהווה הפרעה לתנועה), גם פעולה זו מהווה עבירה.
למעשה, גם כאשר המדובר בקו מקוטע, אין לצאת לעקיפה אלא אם ישנה האפשרות לשוב לנתיב שסימון קו הקטעים שבו עדיין מופיע.
ככל שמדובר בקו הפרדה רצוף, אין רלוונטיות לעקיפה או לסטייה כלל ויש להישאר תמיד לימין הנתיב, עד שיתחלף קו ההפרדה למקטעים או שאלו יתווספו אליו.
העונשים בגין חציית קו הפרדה רצוף
- חציית קו ההפרדה – דו"ח בסך 500 שקלים ו-6 נקודות רישוי.
- עקיפה תוך כדי חציית קו ההפרדה או עקיפה תוך חציית קו ההפרדה בדרך שאינה פנויה – הזמנה למשפט תעבורה.
עונש המינימום בגין העבירה הינו פסילת רישיון למשך שלושה חודשים, לצד רכיבי ענישה נוספים כמו פסילת רישיון מותנית, קנס כספי גבוה יחסית ובמקרים חמורים גם מאסר בפועל ומאסר מותנה.
עצם ההרשעה במשפט התעבורה תצבור לחובתו של הנהג גם 10 נקודות רישוי. - עקיפה במקום שבו שדה הראיה חסום או מוגבל או בתנאי ראות לקויים (תקנה 47(ה)(1) – זימון למשפט שבצידו 8 נקודות רישוי.
סעיף זה איננו מבטא פסילת מינימום למשך 3 חודשים שכן הוא נחשב לעבירה נמוכה יותר בחומרתה.
פסילה מנהלית למשך 30 ימים
בנוסף לכל אלו, קיימת לקצין משטרה גם הסמכות לזמן את הנהג/ת לשימוע לצורך החרמת כלי הרכב ופסילת רישיון מנהלית למשך 30 ימים.
פסילה זו איננה נוגעת לעונש השלילה שייקבע בהמשך בבית המשפט, אם כי עורך דין תעבורה מיומן יוכל לדאוג לניכוי הפסילה המנהלית שכבר רוצתה מזו שתיקבע בגזר הדין.
סנקציות והשלכות נוספות
יצוין כי לעצם קביעת המינימום של שלושה חודשי פסילה יש חשיבות מיוחדת בקרב אוכלוסיות נהגים ספציפיות:
שלילת רישיון לנהג חדש למשך תקופה זו למשל, תאלץ אותו לבצע את מבחני הרישוי מחדש (תיאוריה וטסט) על מנת לקבל את רישיונו.
נהגים שבגין הרשעתם קיבלו נקודות רישוי שמביאות אותם לפסילת רישיון, ייאלצו לרצות גם שלילה מול משרד הרישוי למשך שלושה חודשים, שאיננה מתרחשת באופן חופף לגזר הדין.
עוד יצוין כי הרשעה בעבירה זו ובעבירה נוספת כמו למשל נהיגה בקלות ראש, נהיגה בשכרות או חלילה גרימת תאונת דרכים, תגדיל משמעותית את עונש הפסילה ותגיע במקרים חמורים גם לכדי מאסר בפועל.
משך השלילה הארוך צפוי לגרור עמו מבחני רישוי מחדש וזימון לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
הואשמתי בחציית קו הפרדה רצוף, מה עושים?
מכיוון שעבירות העקיפה משתנות זו מזו בנסיבותיהן, אופיין, חומרתן, סוג העבירה המדויק וכמובן סוג הסנקציה המיוחסת להם (נקודות, זימון למשפט), מומלץ לפנות בהקדם לייעוץ משפטי בנושא זה עם עורך דין תעבורה מנוסה.
עורך הדין הוא הכתובת היחידה שתאפשר לכם להבין את משמעות האישום נגדכם וכיצד להתמודד עמו באופן שישמור על רישיונכם בידכם.
עורך הדין ושופט התעבורה בדימוס אלי אנושי, מזמין אתכם לפגישת התייעצות בה המקרה שלכם ייבחן מעיניים מקצועיות ביותר, שראו ופעלו בהצלחה מקסימלית ברבבות מקרים דומים.
על סמך נסיבות המקרה ודרכי הפעולה המתאימות לו, תגובש עבורכם האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר.
אל תתפשרו על רישיון הנהיגה שלכם וצרו קשר עם משרדנו כבר עכשיו.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;
השמעת המאמר לכבדי ראייה: