מה אומר החוק על אי עצירה בתמרור עצור?
נהג מתקרב לצומת. עוצר, מביט לצדדים ורק אז ממשיך בדרכו.
ולמרות זאת מחליט השוטר לרשום לו דו"ח בגין אי עצירה בתמרור עצור.
נשמע מוכר?
לפניכם כמה דברים שצריך לדעת על עבירת התנועה הנפוצה וכיצד לנהוג מול השוטר במקרה של גרסאות סותרות וגם אם נתפסתם "על חם":
אי עצירה בתמרור עצור – על חובת העצירה ואכיפת העבירה
דו"ח על תמרור עצור נחשב לאחד מדוחות התנועה הנפוצים בישראל וגם אחד המרתיחים שבהם,
שהרי אין הוא מבטא בהכרח אי ציות לתמרור אלא העדר דיוק לדרישת החוק המלאה.
מהו תמרור עצור?
תמרור עצור (לשעבר תמרור ב-37, בהווה תמרור 302) מורה לנהג המתקרב אל הצומת לעצור באופן מלא את רכבו,
לתת זכות קדימה לרכבים החוצים ורק אז כאשר הדרך פנויה, להמשיך בדרכו.
נפרק כעת את ההנחיה:
תמרור עצור מחייב את הנהגים לעצור את רכבם באופן מוחלט,
ללא "גלישה" ובאופן מובהק, כלומר עצירה שניתן להבין כי היא מלאה ומוחלטת ושלא התרחשה כפעימה קצרה מידי
(לחיצה על הברקס לשם עצירה ושחרור מיידי של הבלם לאחר מכן) שעשויה להיות פתוחה לפרשנות הצופה מן הצד.
בנוסף להוראה זו, מחויב הנהג לתת גם זכות קדימה.
כלומר שלא די בביצוע עצירה מוחלטת כדי למלא את הוראות החוק אלא לעצור ולתת זכות קדימה לרכבים החולפים.
איך יש לפעול בצומת עם תמרור עצור?
משהבנו את כוונת החוק המדויקת, כעת נדרשת הבנה כיצד לנהוג במפגש עם תמרור עצור:
את העצירה עצמה יש לבצע בהתאם לפס העצירה הלבן שמסומן על הכביש,
או לחילופין ממקום שבו ניתן לראות כראוי את התנועה החוצה.
שימו לב שבדרך כלל תמרור העצור מוצב מצד ימין,
אך כאשר הוא ניצב משמאל לנהג, הוראותיו חלות על פנייה שמאלה בלבד.
כמובן שבמקביל לציות מלא לכל הנחיות התמרור, מוכרחים הנהגים להפעיל גם שיקול דעת אישי.
שהרי, אין כל תועלת בעצירה מלאה ובזכות קדימה,
אם רגע לפני המשך הנסיעה יאיץ רכב אחד נוסף שהנהג מחליט שלא לכבד יותר את זכות הקדימה שלו.
גם במקרה של מחסור בפס עצירה יידרש הנהג לעמוד בנקודה עם שדה ראייה מוצלח ולעתים אף להתקדם בגלישה זהירה כדי להגיע לנקודה בה רואים טוב יותר.
מה העונש על אי עצירה בתמרור עצור?
מכיוון שדוח אי עצירה בתמרור עצור מהווה הפרה של חובת העצירה ו/או של מתן זכות הקדימה,
דוחות אלו מחולקים לשניים:
- אי עצירה ללא סיכון המשתמשים בדרך – דו"ח ברירת משפט על סך 250 שקלים ו-4 נקודות רישוי.
- אי עצירה המסכנת את המשתמשים בדרך – דו"ח הזמנה לבית משפט המלווה גם בסיכון מפני פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה למשך 30 יום,
הרשעה הכוללת סנקציות נוספות כמו פסילה נוספת וקנס כספי וכן 10 נקודות רישוי.
חשוב להבהיר כי פסילת רישוי עקב אי עצירה בתמרור עצור גוררת הן פסילה מצטברת וממושכת והן סיכון בצבירת נקודות שעשוי להצריך בביצוע אמצעי תיקון במשרד הרישוי ואף להביא לפסילה נוספת בת 3 חודשים כתוצאה מצבירת 36 נקודות.
אם בידכם דו"ח מהסוג השני, רצוי להגיע בהקדם לפגישה עם עורך דין תעבורה אלי אנושי ולבחון את הדרכים בהן יוצגו לבית המשפט נימוקים ענייניים ונסיבות מקלות להקלה בעונש.
תאונת דרכים בעקבות אי עצירה בתמרור עצור
ניתן להבין כי אי עצירה בתמרור עצור מהווה עבירה הנחשבת חמורה,
משום שמספיקה הפרה חלקית של אחת מחובות התמרור ואף טעות קטנה בשיקול דעתו של הנהג כדי לגרום לתאונה עם נפגעים.
לאור ריבוי התאונות הקטלניות שנסתיימו בתוצאה טראגית בצמתים בהם התרחש אי ציות לתמרור עצור,
אכיפת העבירה מתבצעת על בסיס קבוע בצמתים "מועדים לפורענות".
חשוב מאוד לדעת שעבירות אי ציות לתמרור עצור שהפכו לתאונה עם נפגעים אינן מסתפקות רק במתן דו"ח,
אלא בהליך פלילי מחמיר.
תחילה ייפסל הנהג מנהלית למשך 60 ימים ולאחר מכן יוגש כנגדו כתב אישום הכולל תאריך לביצוע משפט תעבורה.
ההרשעה עשויה לכלול שלילה נוספת, שלילה מותנית וקנס כספי,
כאשר צבירת 10 נקודות רישוי תחול בכל הרשעה ללא קשר לענישה עצמה.
אם מדובר בכתב אישום בגין המתה כתוצאה מתאונה קטלנית,
פסילת הרישיון המנהלית תהיה לפרק זמן של 90 ימים.
הרשעה בדין תכלול תקופת פסילה ממושכת, קנס כספי,
מאסר על תנאי ובמקרים קשים בהם חומרת העבירה גבוהה ייתכן גם מאסר בפועל.
לא עצרתי בתמרור עצור ונתפסתי. מה עליי לעשות?
מצורתו, גודלו ומיקומו של תמרור העצור קשה להתעלם וכך גם מהפרשנות וההתייחסות כלפיו.
ועם זאת, עשרות אלפי נהגים נתפסים בכל שנה בצמתים השונים,
על ידי שוטרים שמנהלים נגדם מארב פעיל.
שוטרים אלו רשאים לרשום דוחות הן בגין אי עצירה מלאה כנדרש והן בגין סיכון הציבור כתוצאה מציות לא מלא להוראות התמרור.
במקרים רבים (ובעיקר אצל נהגים ללא מצלמת דרך ברכב שמוכיחה בבירור נהיגה כחוק)
נוצרת בין שוטרים ונהגים סיטואציה של 'גרסה נגד גרסה',
שכן השוטרים שהו בנקודה ממנה לא ניתן לראות באופן מובהק האם בוצעה עבירה או לחילופין לא היו שותפים פעילים לשיקול דעתו הרגעי של הנהג או שבכלל יכלו לאבחן כראוי את הצומת,
מהזווית המדויקת בה מצוי הנהג.
כך קורה שישנם מקרים בהם למשל טוען השוטר כי הנהג לא עצר כלל,
למרות שכל חטאו של הנהג בפועל היה שעצר מעט אחרי פס העצירה – דבר שהביא את השוטר לחשוב כי לא ביצע עצירה מלאה.
מצבים אלו ועוד רבים אחרים מקימים ספק בנוגע לביצוע העבירה ומהות העבירה כשם שנרשמה לרעתו של הנהג ולכן מומלץ לבדוק את הנושא היטב באמצעות עורך דין תעבורה מיומן.
קיבלתם דוח בגין אי עצירה בתמרור עצור?
אם נקנסתם או זומנתם לבית משפט בגין העבירה,
עורך הדין ושופט התעבורה בדימוס אלי אנושי ילווה אתכם באופן אישי עד לתוצאה הטובה ביותר.
צרו קשר לתיאום פגישת ייעוץ ללא כל התחייבות או השאירו פרטיכם כאן באתר.
אין בתוכן דלעיל משום חוות דעת או ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לפגישת ייעוץ.