זיכוי מנהיגה בפסילה אינו דבר של מה בכך.
ואין הכוונה בטעות בזיהוי או במעצר על בסיס מידע מודיעיני שגוי של יחידת הפסולים, שזה דבר טכני במהותו.
אולם מה קורא כאשר נהג שנמצא בפסילה שטרם הסתיימה או אפילו החלה להימנות מוציא או מקבל רישיון נהיגה ממשרד הרישוי, זאת שאלה שבתי משפט לתעבורה מתחבטים בה.
במאמר זה אני מבקש להביא החלטה די ותיקה של כבוד השופט טאובר זיכרונה לברכה, שלדעתי עשתה צדק עם הנאשם וזיכתה אותו מעבירת נהיגה בזמן פסילה לאור הגנה מהצדק, בנסיבות הייחודיות לתיק זה, אך נסיבות שחוזרות גם בתיקים עכשוויים.
אז רק להזכיר נהיגה בפסילה הנה עבירה חמורה ואביא בקצרה את לשון החוק:
"מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברשיון שנהיגתו אסורה בלי רשיון לפי פקודה זו, או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברשיונו כל עוד הם בתקפם, או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברשיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו, או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני הענשים כאחד".
זיכוי מנהיגה בפסילה – מעשה שהיה כך היה:
הנאשם נעצר ע"י משטרת ישראל לאחר שנהג ברכב בזמן פסילה זאת לאחר שנפסל בנוכחותו בבית המשפט למשך חודשים רבים ולא טרח כלל לבצע הליך הפקדה, דהיינו למסור את רישיון נהיגתו או לבצע תחליף הפקדה של תצהיר בנושא במזכירות בית המשפט.
להפתעת מאשימה הנאשם בחר לכפור באשמה ולא להודות, לטענתו למרות שלא הפקיד כלל רישיון נהיגה, הרי משרד הרישוי חידש את רישיון נהיגתו וזאת לאחר שדרש ממנו לעבור מבחני רישוי מחדש, טסט ותיאוריה.
זיכוי מנהיגה בפסילה לאחר חידוש רישיון נהיגה – שיקולי בית המשפט:
בית המשפט מסר בהחלטתו כי הוא נוטה להאמין לנאשם אשר נפסל בנוכחותו למספר חודשים, ולא היה מיוצג, שהאמין שהפסילה מתחילה ונספרת מיום גזר הדין.
בית המשפט האמין לנאשם כי המתין ולא חידש את רישיונו ולא נהג במשך כל תקופת הפסילה.
רק לאחר תום חודשי הפסילה שנגזרו עליו, שכאמור לא חושבו כלל פסילה, חודש רישיונו על ידי משרד הרישוי לאחר שכאמור עבר מבחני רישוי – כך שבית המשפט קיבל את טענתו שלא ידע שנהג בפסילה כאשר למעשה החזיק ברישיון נהיגה.
בית המשפט קבע שאם משרד הרישוי לא מיידע את הנאשם על כך שיש לו פסילה בבית המשפט לתעבורה ומוציא לנאשם רישיון חדש, אז הנאשם עלול להבין כי הוא מורשה לנהיגה ולא נוהג בזמן פסילה.
אין ספק שחייבת להיות התאמה בין משרד הרישוי לתביעה המשטרתית ולבית המשפט ולא יתכן כי כל רשות תפעל על פי שיקוליה מבלתי לתת את הדעת לעובדה שניתן לחדש רישיון נהיגה רק לאחר סיום הפסילה שנגזרה בבית המשפט.
גם אם מדובר בטעות מנהלית של משרד הרישוי, הרי הנאשם לא אמור לשלם על טעות זו. שכן הוא נהג עם רישיון נהיגה תקף והאמין כי פסילתו הסתיימה.
לסיכום, בית המשפט בהחלטה לא פשוטה, קיבל את הטענה כי לנאשם עומדת ההגנה מן הצדק וכל אדם סביר היה מסתמך על הרשות שניתנה לו ממשרד הרישוי להוציא רישיון נהיגה חדש ועל כן הורה בית המשפט על זיכוי הנאשם.
לאור האמור יצא הנאשם זכאי בדין וזאת מחמת הספק.
זיכוי מתאונת דרכים, בוחן תנועה, סיכום:
חשוב ביותר לנהל את הגנת הנהג באמצעות עורך דין תעבורה שמבין עניין.
במקרה זה הצליחה ההגנה לשכנע את בית המשפט שחוסר התיאום בין הרשויות, בית המשפט, המשטרה ומשרד הרישוי הוא האשמים במצבו של הנאשם.
נכון שמדובר בפסיקה ייחודית לנסיבותיה, וכנראה ששופטים רבים היו דוחים הטענה על רקע טכני ברור שלפיו הנאשם נכח בדיון ולא ביצע הפקדת רישיון באופן כזה או אחר… אז הוא פסול עד שיבצע הפקדה ותסתיים הפסילה, שכן זה החוק היבש ואם נהג בתקופת הפסילה אז הוא אשם בנהיגה בזמן פסילה.
מקרה זה מוכיח שאין להרים ידיים בניסיון להביא לזיכוי הנאשם וזאת הדרך הנכונה.
מאת: עו"ד אלי אנושי עו"ד תעבורה – שופט תעבורה בדימוס
מחבר הספר: גזר דין – מפתח ענישה בעבירות התעבורה.
להתייעצות בנושא זיכוי מנהיגה בפסילה, צלצלו מיד: 050-5738228.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי;
אין בו טענה לייצוג הנאשם, כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.